carma-automation-DIGITAL-RGBchampagnebock-RGBcarma-data-relevance-DIGITAL-RGBspeech-bubble-DIGITAL-RGBheros-holding-hands-RGBlanguage-dkDKlanguage-enENlanguage-svSVCMH-Logotype-RGBmail-RGBmail-RGBsmartphone-RGBAbilon-Logotype-DIGITAL-Color-RGB
Meny Compost

e-postexperten 3: Om leveransbarhet

14 november 2013 Helena Kimber LäroriktNyheter

Leveransbarhet i e-postmarkandsföring

Leveransbarhet – ett gemensamt arbete

Det är som att en bilsäljare garanterar dig att du aldrig kommer krascha så länge du köper bil av just det märket. Vi på Compost förstår värdet i att inte bara ge dig nyckeln till bilen, utan också lära dig vad vägskylten betyder. Genom att visa våra kunder vilka regler som finns och vilka utmaningarna är. För att få bra leveransbarhet så hjälps vi åt att nå gemensamma mål.

Vad är leveransbarhet?

Den första felaktiga tolkningen många gör är att tro att antal adresser jag skickar till minus de som studsar är så många som faktiskt blev levererade. Så lätt är det tyvärr inte. Ca 95 % av all e-post som skickas i värden är spam. Det ger enorma utmaningar för ISP:er som Hotmail, Yahoo! och Gmail då det är otroliga mängder e-post som inte skall komma fram till din inbox. Så hur vet de vilka mejl som skall komma fram eller ej? Tyvärr är det inget enkelt jobb. Att definiera vad som är spam är ibland det svåraste jobbet och här finns det lika många åsikter som mottagare. ISP:er som Hotmail och Gmail har en massa olika spamfilter som skall försöka sålla bort allt oönskat. Och det finns en massa olika kriterier som testas för att se om ett e-post är spam eller ej. Även dina nyhetsbrev eller annan e-postkommunikation du skickar går igenom samma tester. Tyvärr är det så att summan av kriterier i spamfilter gör att ca 20% av all legitim e-post fastnar, oavsett om det faktiskt var spam eller ej. Leveransbarhet handlar alltså om att känna till vilka kriterier, eller vilken vägskylt, som finns i spamfiltret och agera efter de. Bra leveransbarhet innebär att du har gjort allt du kan för att så få spamfilter som möjligt triggas. Det är vad Compost bevakar och den kunskapen vi delar med oss av så att våra kunder själva kan förstå vad de gör rätt eller fel.

Fyra komponenter i leveransbarhet

Innehåll

De flesta känner till att skriver man vissa ord i nyhetsbrevet så kan e-posten fastna i ett spamfilter. Viagra är ett sådant ord. Men känner du till att även dålig kodat HTML kan göra att det fastnar? Eller att mängden bilder i förhållande till text är också en av möjliga orsaker? I Carma har vi en inbyggd modul, Campaign Preview, vilket gör att du med ett enkelt klick kan se hur e-posten ser ut i över 30 olika e-postläsare samt hur de vanligaste spamfilter reagerar på ditt innehåll. Det gör det lätt att vara proaktiv så du kan ändra möjliga fel innan du faktiskt skickar iväg e-posten.

Autentisering

Ibland kan spammare utge sig för att vara någon de inte är. De försöker alltså låtsas skicka från en avsändaradress som inte är deras egen och kanske till och med är din eller ditt företags e-post adress. De försöker dölja vem de är och därför komma igenom spamfilter. Oavsett vilket verktyg du har för att skicka nyhetsbrev eller annan e-postkommunikation så skickas e-posten från en server som inte är ditt företags e-postserver. Spamfilter försöker därför kolla om du verkligen är den du säger vara. Autentisering är olika teknologier som skickar med en signatur och berättar att e-postverktyget faktiskt får skicka på vägarna av din domän där dina vanliga e-postadresser är. På så sätt kan dina nyhetsbrev komma runt extra spamfilter som normalt kollar upp detta. Att inte behöva gå igenom dessa extra spamfilter gör att fler av e-posten inte fastnar felaktigt. Hotmail, Gmail, Yahoo! etc använder lika olika typer av signaturer, men i Carma kan du enkelt sätta upp alla dessa och därför vara säkrare på att din leveransbarhet ökar. Vi stödjer SPF, SenderID, DomainKeys och DKIM, vilket är alla de autentiseringar som rekommenderas. Många leverantörer av e-postverktyg stödjer inte alla dessa och de som stöds gör ofta att avsändaradressen inte kan vara den du önskar. Se till att göra det enkla jobbet i början så du får bättre leveransbarhet och fortfarande få den avsändaradress du planerat.

Rykte

Den absolut största orsaken till att du kan få bra leveransbarhet är baserat på ditt rykte. ISP:er som Hotmail, Gmail, Yahoo! etc sparar en massa historik på vem du är som avsändare. Gör du bra eller dåliga saker så kommer de ihåg dig och kan bestämma hur mycket av din e-post som kommer igenom eller ej. För att jämföra så fungerar det exakt som när du skall ta ett bolån. Banken ser då på din finansiella historia. Har du betalat dina räkningar i tid? Har du mycket skulder eller tillgångar? Och beroende på om banken ser dig som en risk eller ej så kan de ge dig ett lån. Exakt så gör ISP:erna också. Har du skickat till många dåliga adresser som studsar? Det är i så fall ett tecken på att att du inte hanterar dina adresser på ett bra sätt. Är det många som klickar på spamknappen? Då gillar inte mottagarna det du skickar de på något sätt. Har du satt upp alla autentiseringar? Det ger dig ett bra rykte så att de släpper igenom flera mejl. Har du hamnat på en svartlista och hur vet du det? Det finns en massa olika svartlistor och Compost bevakar dessa varje dag så vi kan agera om något skulle hända. Det finns alltså en god del kriterier ISP:erna kollar efter för att bedöma ditt rykte som avsändare. Det är dessa kriterier Compost har dedikerade resurser för att bevaka. Vi hjälper dig med vilka vägskyltar som finns och hur du skall förhålla dig till dem.

Hos många leverantörer av e-postverktyg så kommer du ligga på delade IP. Det vill säga att ditt företag skickar e-post från samma IP-adress som många andra företag. Det kan ibland finnas en fördel att du delar IP med andra, men oftast betyder det en sak: Ryktet av vad andra gör på det IP:et påverkar din leveransbarhet. Det är alltså genom IP-adressen ISP:erna bevakar rykte. Så om någon av de kunder som skickar från samma IP som dig gör något dom absolut inte borde göra, så kommer du få färre e-post till mottagarnas inboxer. I Carma kan du därför få tilldelat unika IP som bara du skickar från så inte andras e-post påverkar ditt rykte. Varje ny kund går igenom vår interna process om det finns ett behov för egna IP eller ej. De av våra kunder som inte skickar så mycket e-post kan med fördel dela IP med andra, men då har vi tydliga regler för vad det innebär om en kund skulle göra något ofördelaktigt för andra. Detta bevakar vi konstant och kan momentant agera genom att flytta eller blocka kunder. Det är dock här kunskapen kommer in. Att bara lova en kund bra leveransbarhet skulle ge oss problem, men genom att utbilda och visa hur man skall göra så har vi i skrivande stund inte haft några bekymmer. Och det är så vi önskar ha det.

Compost använder många olika verktyg för att bevaka våra kunders rykte, oavsett om du tilldelats ett IP, flera eller delar IP med andra trevliga företag. Oavsett är vi inte längre bort än ett telefonsamtal.

Vitlistning hos Hotmail och Yahoo!

För de av våra kunder som använder dedikerade IP och som över en 90 dagars period kan visa att de har ett riktigt bra rykte, kan vi erbjuda vitlistning hos Hotmail och Yahoo! Det innebär att alla bilder visas per automatik, du kommer inte hamna i spamfoldern, du kommer inte ha begränsningar på hur mycket mejl de tar emot per timme från ditt IP och en massa andra fördelar. Detta är inget sätt att komma runt spamfilterna om du skulle ha ett dåligt rykte, men ett sätt för de som gör bra saker att komma ytterligare upp en nivå i sin leveransbarhet. Ta kontakt med oss för mer information.

Checklista

  • Möjlighet för dedikerad IP
  • Använd vilken avsändaradress som helst önskas
  • Autentisering: SPF/SenderID/DomainKeys/DKIM
  • Spamfilter test för innehåll
  • Ett-klicks förhandsgranskning i över 30 olika e-postläsare
  • Realtids monitorering av svartlistning
  • Complaints rapport och Feedback Loops (automatisk avregistrering och rapportering av de som klickar på spam knappen)
  • Monitorering av inbox/spammapp
  • Automatisk hantering av studsar och detaljerad rapportering av studskategorier
  • Möjligheter för vitlistning hos Hotmail och Yahoo!
  • Dedikerade leveransbarhets resurser
  • … och mycket mer!

Av Vegar Limstrand
Leveransbarhetsansvarig

Vill du veta hur du kan bygga strategier och om du använder dig av rätt expertis för din marknadsföring? Vi guidar dig till rätt expertis.

Dela denna artikel