carma-automation-DIGITAL-RGBchampagnebock-RGBcarma-data-relevance-DIGITAL-RGBspeech-bubble-DIGITAL-RGBheros-holding-hands-RGBlanguage-dkDKlanguage-enENlanguage-svSVCMH-Logotype-RGBmail-RGBmail-RGBsmartphone-RGBAbilon-Logotype-DIGITAL-Color-RGB
Meny Compost

Litmus i London – We ❤ Email

23 augusti 2016 Edith Olsson LäroriktNyheter

Litmus Email Design Conference

I slutet av juli hade jag turen att hänga på Litmus Email Design Conference i London, och det var väl värt att avbryta semestern för! Det är ju alltid roligt att träffa folk på konferenser, men när 300 emailnördar samlas för att prata om marketing och utveckling blir det närmare ett kollo eller ett game jam. Med andra ord intensiva och kul dagar med fokus på endast email.

För mig var det ju mest intressant att möta så många som sitter i samma sits som våra kunder – ofta få personer med många roller och komplexa ansvarsområden. Så nu när hösten närmar sig med nypepp sitter jag med resten av gänget på Compost Marketing och bollar idéer om hur vi ska förenkla och förbättra för Carma-användare i alla led. Håll utkik efter nyheter från oss!

Vår kompis tillika Carma-fan Martin McKenna

Extra kul var det när vår kompis tillika Carma-fan Martin McKenna från iZettle var med och höll i en session om automatisering av kundresan! Som vanligt så engagerade Martin alla i rummet; du kan läsa om hans senaste presentation hos oss. Vi fick nog båda verkligen prata av oss om kundcykler, optmimering och analys… Eller nja, ska man va ärlig så kan vi nog prata om det i många dagar till.

Martin McKenna från iZettle

Så vad var i fokus under The Email Design Conference (TEDC)? Självklart var ämnena breda och många, men tre teman gick ändå att utröna:

  • Personalisering och segmentering. För våra kunder är det inget nytt att vi nästan tjatar om att använda data för relevant kommunikation, men fler och fler inser vikten av att jobba ”med en persons inbox” istället för ”mot en mottagare”.
  • Etik och juridik. Det är inte ett favoritämne, men faktum är att EU och USA skärper reglerna för email som får complaints. Leveransbarhet är nu något som de som jobbar med utskicken också måste tänka på, i form av content och samtycke från mottagaren.
  • Strategi och tester. Använd verktygen som redan finns för att optimera dina utskick! Genom att ha en strategi, testa ordentligt och utvärdera har många företag nått sina mål mycket snabbare än vad de trodde att de skulle göra. Speciellt inspirerande var Melanie Rogan (från Financial Times) historia om just detta. Plus i kanten för presentationen av hennes ”quest” nedan.

Love Email!

Sugen på att optimera?

Är du sugen på att optimera, lägga upp en strategi eller analysera lite kunddata – men vet inte var du ska börja? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Men, lärde vi oss nåt om emaildesign då? Ja och nej. Dag två delades upp i marketing- och utvecklarsessions där jag tyvärr inte kunde klona mig för att vara med på båda. Tacka Twitter och #LitmusLive för att man fick vara med på en del av vad som hände i andra lokalen! Men när dag två började närma sig sitt slut, ja till och med in på den inofficiella efterfesten, förstod jag att vi redan ligger i framkant när det gäller emaildesign. Våra mallar, både standard och custom, är redan gjorda för mobil främst. De är även anpassade för majoriteten av emailklienter, devices och kan festa loss med CSS hos de som stödjer det. Det är inte så att vi är färdiga nu, vi fortsätter att lära oss och utveckla våra mallar – men det var skönt att höra att vi gör mycket rätt.

Dela denna artikel