carma-automation-DIGITAL-RGBchampagnebock-RGBcarma-data-relevance-DIGITAL-RGBspeech-bubble-DIGITAL-RGBheros-holding-hands-RGBlanguage-dkDKlanguage-enENlanguage-svSVCMH-Logotype-RGBmail-RGBmail-RGBsmartphone-RGBAbilon-Logotype-DIGITAL-Color-RGB
Meny Compost

Din guide till julhandeln – Checklista för e-handlare

10 november 2016 Helena Kimber LäroriktNyheter

Nu drar det snart igång! Under december ändras dina kunders beteende. Shopping blir något som ska avklaras och är ofta drivet av stress istället för lust. Många av dem som väljer att e-handla sina julklappar gör ju det just för att spara tid och slippa trängsel på stan. Hur kan du hjälpa dina kunder på bästa sätt?

Här får du våra bästa tips inför julhandeln. Men kom ihåg, vissa av våra tips gäller enbart för julhandeln.

Gör det enkelt

Hjälp dina kunder att ta beslut. Ta fram tydliga rekommendationer på julklappar för olika typer av personer att berätta om. Fyll inte nyhetsbreven med spretande kampanjer utan sammanhang. Visa tydligt hur du dina mottagare snabbt löser ett problem hos er. Kanske färdiga kit med kläder, verktyg, köksredskap, tvålar eller vad det är du säljer. Tänk ”Välj storlek”, ”Välj färg” på dina CTA – Call To Action – istället för ”Köp nu”.

Är personligt data irrelevant?

Det här är förmodligen enda och sista gången vi uppmanar dig att överväga att strunta i det du vet om dina unika kunder. Det spelar ju faktiskt ingen roll om hen gillar grönt, har storlek M och en svaghet för färgglada hörlurar när det är julklappar till faster som klär i svart som ska köpas. Eller?

Ta hjälp av ditt ackumulerade data. Hur ändrar just dina kunder beteende under julhandeln? Köper de det som de själva gillar till sina nära och kära? Eller är det helt andra saker som köps i december? Kanske har du helt andra kunder under julhandeln, de som enbart köper julklappar till dina lojala och återkommande kunder?

Använd de möjligheter du har för att erbjuda personliga rekommendationer baserat på ”alternativt data”.

– Har du ett preference center där dina kunder även kan berätta om sina julbehov? Då kan du erbjuda personliga julklappstips.

– Kan du komma åt köphistorik från tidigare år och skapa segmenterade erbjudanden baserat på det du vet om dina mottagares julshopping?

– Använder du någon rekommendationsmotor baserat på aggregat beteende? Går det att ändra inställningar så rekommendationer baseras endast på beteendet från och med Black Friday? Byt gärna ut rubriken från ”Rekommendationer för dig” eller liknande, till att tydliggöra att det är julklappstips du ger.

Och kom ihåg att julen är ett utmärkt tillfälle att ge dina kunder något extra. Har du inte möjlighet att använda decemberdata, ge dina kunder ett riktigt väl uttänkt och databaserat erbjudande. En julklapp till sig själv!

Leveranser – den svaga länken?

Att vi i år kommer ha en mer osäker leveransfunktion än någonsin tidigare får du räkna med. En orsak är ju de olika problem med distribution som varit i fokus under hösten. En annan aspekt är prognosen på ökad e-handel.

I fjol ökade antalet ordrar med 103 procent på Black Friday, jämfört med året innan (Ehandelsindex). I Sverige alltså. Om vi ser en liknande trend i år återstår att se. Men vi bör inte bli förvånade över en markant ökning. Ökningen hänger självklart ihop med antalet kampanjer ni e-handlare gör.

Om du kör en Black Friday-kampanj, var extra tydlig med att det sänkta priset kan innebära en längre leveranstid. Använd orderbekräftelsen för vara extra tydlig. Skicka ett mejl och fråga om leveransen kommit fram. Ge dina kunder både information om förmodade fördröjningar och en möjlighet att enkelt berätta att något saknas.

För hur gärna vi än önskar att världen anpassar sig efter den växande e-handelsbranschen, kan vi nog inte förvänta oss att tillgången på bilar dubblas eller att de plötsligt kan forcera oplogade gator för att du kör en kampanj. Och ju tydligare det är för kunden, desto mindre problem för dig. Det är ju ändå (än så länge) långt kvar till jul. Det finns mycket att önska av logistikföretagen, men du kan också hjälpa till. Tydlighet gentemot dina kunder är nyckeln.

Den 12 december spås vara höjdpunkten för antalet ordrar (Ehandlesindex). Gör det till din ”andra Black Friday”. Berätta innan att du då kommer ha något specifikt erbjudande eller kampanj, men undvik att konkurrera med pris här. Sikta på service och enkelhet (se tips ovan). Kunderna är nu lite stressade och vill lösa saker så smidigt som möjligt. Se det som en chans att sticka ut och var extra hjälpsam.

Vi brukar normalt rekommendera att sprida ut kampanjerna över tid för att undvika allt för stora logistikproblem. Men kanske är det i år tvärt om, att du behöver extra stor tidsmarginal för att säkerställa att klapparna är framme i god tid till dopparedan?

Testa kampanjer? Okej, men gå inte bananas!

Vi brukar uppmuntra våra kunder att alltid vara öppna för att testa CTA:s, ämnesrader, segmenteringar med mera i både sin e-postmarknadsföring och på landningssidor. Och att upprepa testet några gånger för att dra långsiktiga slutsatser. Men i december bör du tänka en gång extra innan du testar.

– De resultat ett A/B test av ämnesrad ger under december säger ingenting om vad som funkar de andra elva månaderna. Även beteendet i inkorgen är annorlunda. Och konkurrensen om attention är stenhård.

– Om du A/B-testar dina kampanjer, tänk på att göra det på riktigt. Alltså använda ett verktyg som slumpartat väljer en testgrupp som får de olika versionerna och sedan skickar den vinnande versionen till dina mottagare. Det är helt fel tid att köra ”fultester” där du splittar listan i två för att se vad som funkade bäst, eller väljer de 1 000 översta på din lista att experimentera med.

– Vill du ändå gå bananas och testa helt nya grepp i dina julkampanjer? Använd då de inaktiva på listan för att undersöka effekten av nya koncept. De som inte brukar öppna dina mejl eller visat intresse på annat sätt. Då riskerar du inte att reta upp dina värdefulla lojala kunder. Och du vill ju ändå att de som vanligtvis inte är intresserade av det du berättar ska bestämma sig, att läsa eller avregistrera.

– Som vanligt gäller den relativa tiden. A/B-test i mejl funkar inte som test av din webb. Du vet ju inte när mejlet kommer öppnas. Även om de flesta mottagare som läser dina mejl agerar inom en timme behöver du lite längre testtid. Vår rekommendation är 24 timmar. Men vi vet också att den möjligheten inte alltid finns. Så kom ihåg – den ämnesrad som funkat bäst första timmen efter ditt utskick kan vara den som funkar sämst den andra timmen. Det är lätt att lura sig själv här. Så testa omsorgsfullt, eller inte alls.

– Att testa ämnesrader fungerar inte på samma vis som för ett par år sedan. Numera har många automatisk bildvisning påslaget. När bilderna laddas räknas mejlet som öppnat, även om det är i ”passivt läge” på desktop. Därför är öppningsgraden inte lika talande som klick, konvertering eller avregistrering. Vilken är din utmaning? Det är den du ska försöka förbättra.

Mobile first

Att dina kunder läser dina mejl på mobilen vet du redan. Liksom att allt fler konverterar även den vägen. Många har dock ett lägre ordervärde mobilt. Hur kan du få dina kunder att läsa mejlet i mobilen och agera på desktop?

Ett knep är att göra det enkelt att mejla sin varukorg till sig själv, som en inköpslista. Det bygger på samma teknik som meddelandet om den övergivna varukorgen men med omvänd logik.  Action istället för utebliven konvertering.

Använder du en mall med dual content? Då kan du använda mobilversionen för att tipsa om “inköpslistan” och desktopversionen för att driva konvertering.

Som alltid är det viktigt att dina mejl är responsiva, har stora knappar och är lättlästa. Saknar du, mot förmodan, möjlighet till responsiva eller mobila mejl, gör då istället hela mejlet anpassat för mobilläsning. Det blir inte helt snyggt på desktop, men om dina mottagare följer den generella utvecklingskurvan så är det bättre att göra så än inget alls. Och tänk på att ta tag i det här när du återhämtat dig efter julhandeln. Beteendet kommer inte ändras, du behöver anpassa innehållet efter device för öppning.

Framgång med försiktighet

Det är lätt att bli frestad av de snabba lösningarna för att nå fler med dina kampanjer. Ett vanligt fulknep är att använda inaktuella adresser för julkampanjerna. Många får plötsligt för sig att skicka kampanjer till gamla utskickslistor och inaktiva mottagare. Och ibland går det bra, men oftast går det åt skogen.

Leveransbarhet är en utmaning som bör vara extra mycket i fokus under julhandeln. Skickar du till dåliga, köpta eller inaktuella adresser är risken att du får omfattande problem väldigt stor. Och om du fastnar i spam traps, blir svartlistad eller stöter på annan patrull är det inte bara det aktuella utskicket som drabbas. Utan all din e-postkommunikation. Att komma tillrätta med leveransbarhetsproblem som uppstår på grund av dåliga adresser är både kostsamt och tidskrävande. Och inget du vill ägna dig åt mitt i julhandeln. Hur mycket är det värt att skicka till 100 000 dåliga adresser för att sedan inte alls kunna nå dina lojala kunder hela december?

Vill du veta mer om leveransbarhet? Ladda ner vår guide!

Har du ett extra bra erbjudande?

Kör du en kampanj som är outstanding och som förtjänar extra uppmärksamhet? Tänk utanför boxen. Inboxen alltså. Komplettera ditt grymma kampanjutskick med ett SMS. Antingen till hela din målgrupp eller till de som, av någon märklig anledning, inte öppnat eller klickat i ditt mejl.

Var ute i god tid här om du inte redan har ett bra system för beteendestyrda SMS. Det går snabbt att sätta upp och komma igång. Men även dina leverantörer har det hektiskt under julhandeln. Så se till att vara ute i god tid. Vill du göra det enkelt och använda Carma för din SMS-kampanj? Kontakta oss redan nu!

Komplettera med fler kanaler, t.ex. Facebook!

E-post och SMS har en särställning när det gäller att driva konvertering. Men bäst effekt når du genom att använda samma grepp och kampanj i fler kanaler. Och med kanalanpassat innehåll och tilltal såklart.

Här är det smart att använda personligt data och dina kunders beteenden. Gör det billigaste först – skicka mejlkampanjer. Men se till att nå även de som inte nappar på ditt innehåll direkt. Komplettera med beteendestyrda Facebook annonser till de som inte läst, klickat eller konverterat i dina utskick. Varför inte aktivera möjligheten att ta med sig sin varukorg från mobil till desktop (läs ovan), skicka ett påminnelsemejl till de som inte återvänder, och sedan påminna en gång till direkt i Facebookflödet.

När du kompletterar din e-postmarknadsföring med remarketing på Facebook får du inte bara ett nytt sätt att nå fram till dina mottagare. Du kan också bygga en större audience. Både genom delningar eller likes om du gör ett riktigt bra innehåll. Och genom att hitta nya målgrupper som liknar de mottagare som du har på din e-postlista. Smart tycker vi!

Det här gör du också enkelt via Carma Marketing Hub. Automatiserat dessutom!

Det finns mycket att berätta om hur du bör tänka inför julhandeln. Här har du fått ta del av några av våra tips. Vill du veta mer om hur du boostar din e-handel och samtidigt ha trevligt?

Välkommen på vår AW med inspiration, trendspaningar och konkreta tips den 1 december i Stockholm kl 15:00.

Anmäl dig här!

Eller kontakta oss redan idag för att komma igång med en smartare kundkommunikation.

En riktigt God Julhandel önskar vi på Compost

Dela denna artikel