Case: Confident Living

Bygger lojalitet med sina kunder med hjälp av Carma

Behov

Ökad konvertering

Confident Living är återförsäljare av möbler och heminredning på nätet. Sortimentsbredden är oerhört viktig och deras primära USP gentemot andra möbelhandlare och övriga e-handlare.
I jämförelse med övrig e-handel har deras bransch låg konverteringsgrad och återköpsfrekvens. Det är inget problem i sig, Confident Living har däremot högre snittordervärden än andra e-handelsbolag.

Utmaningarna handlar om att vara top-of-mind, men också om att dra relevant trafik till webbsidan.

Lösning

Anpassad helhetslösning

Tillsammans med Compost byggde vi upp ett automatiserat mejlflöde i kombination med vanliga nyhetsbrev. Efter köpprocessen skickas det ut ett mejl i veckan i elva veckor till kunden som har köpt något, med innehållsrikt content i kombination med olika call to actions för omdömen, rabattkoder eller engagemangsorienterade saker som att följa Confident Living på Facebook och så vidare.
 Allt sådant bygger en relation, ökar vår optionsfrekvens och bygger vår omdömesbas.

Innehållet i mejlen är relevant för kunden, men inte knutet till det specifika köpet. De kommer med tips för bättre belysning eller berättar om inredningstrender.

Resultat

Enkelheten är nyckeln

Responsen har varit väldigt bra tack vare att vi har så bra innehåll. Öppningsgraden och klickfrekvensen är mycket bättre än för vanliga, traditionella nyhetsbrev.

Anledningen till att vi valde Compost var för att det är så enkelt att bygga eget content. Vi är ju fortfarande ett litet entreprenörsdrivet bolag även om vi växer som tusan, så vi måste kunna agera snabbt. Jämfört med större handlare är det en av våra styrkor som ett litet bolag. Därför vill vi gärna äga så mycket som möjligt själva. Ska vi göra något på hemsidan vill vi kunna göra det samma dag. Det är precis likadant här, vi vill kunna bygga allting själva och det är så otroligt enkelt via Composts verktyg Carma.

Det är enkelheten som gör det väldigt kostnadseffektivt för oss.

Björn Spenger, Marknadschef på Confident Living