carma-automation-DIGITAL-RGBchampagnebock-RGBcarma-data-relevance-DIGITAL-RGBspeech-bubble-DIGITAL-RGBheros-holding-hands-RGBlanguage-dkDKlanguage-enENlanguage-svSVCMH-Logotype-RGBmail-RGBmail-RGBsmartphone-RGBAbilon-Logotype-DIGITAL-Color-RGB
Meny Compost

6 tips för Content marketing och e-nyhetsbrev

4 november 2013 LäroriktNyheter

Content marketing och e-nyhetsbrev - 6 tips för effektiv kommunikation!

Sätt en plan för Content marketing och e-nyhetsbrev för att kommunicera effektivt. Här får du några tips på vägen.

1. Innehåll på mottagarens villkor

Ofta tänker företag på vad de vill få ut och missar att fundera över vad mottagaren vill ha. Tänk utifrån och in. Definiera målgruppen/målgrupperna, vad som intresserar dem samt hur och när de vill ha informationen. Genom att ge mottagaren ett intressant och relevant innehåll bygger du långsiktiga relationer.

2. Gör en publiceringsplan

Sätt en strategisk årsplan för all kommunikation som du synkroniserar med e-nyhetsbreven. Planera in en preliminär utskicksagenda för en längre tidsperiod, men var beredd att anpassa innehållet och utskickstider om det blir nya förutsättningar.

3. Integrerad kommunikation

Tänk flerkanalspublicering från början. Att skriva en redaktionell artikel eller göra en film är investerade pengar. Genom att återanvända innehållet blir kommunikationen och nyhetsbreven mer kostnadseffektiva. Lyft innehållet i olika kanaler men vinkla om och anpassa.

4. Segmenterade utskick

Inom din utskickslista kan du ha flera olika målgrupper: geografiskt, demografiskt eller psykografiskt. Bryt ned innehållet i breven och se till att varje målgrupp har något läsvärt och riktat i varje brev de får.

5. Kvalitet istället för kvantitet

Tryck inte ut ett brev bara för att du borde. Lägg tid på texterna, ämnesrader och att rätt innehåll riktas mot rätt målgrupp. Tänk kvalitet istället för kvantitet. Risken med att du matar mottagaren med ointressant information är att de avprenumererar eller markerar brevet som skräppost.

6. Testa och anpassa

Testa, testa, testa! Gör löpande uppföljning och analys. Var beredd att anpassa dig efter vad målgruppen vill ha.

Text: Mia Wahlberg, Appelberg

Mia Wahlberg har arbetat med kommunikation i många år och har bland annat en bakgrund som webbchef på Kommunikationsbyrån Appelberg och som redaktionschef för Microsoft Sverige.

Vill du veta hur du kan bygga strategier och om du använder dig av rätt expertis för din marknadsföring? Vi guidar dig till rätt expertis!

 

Dela denna artikel